Sauna & Infrarood

Sauna

Alle sauna's worden afgeleverd met een compleet pakket aan onmisbare extra's, zodat u na plaatsing onmiddellijk kunt genieten van uw sauna. Smaken verschillen echter en daarom bieden wij u de keuze uit een enorm scala van mogelijkheden om uw sauna naar eigen smaak in te richten en aan te kleden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillende deuren, hout- en materiaalsoorten, bankvormen, kachels, besturingen, verlichting en vele andere accessoires en extra's.

Ons hout

Een Saunacabine moet zowel bestand zijn tegen extreme droogte als vochtige stoomsaunabaden. Dit stelt zeer hoge eisen aan de kwaliteit van het hout. Bij de produktie van onze Sauna's wordt alleen teruggedroogd hout gebruikt in de best mogelijke kwaliteit. De functie en het design van uw sauna bepalen de keuze van het te gebruiken materiaal.

De meest gebruikte houtsoorten:

Polarfichte

Uitsluitend zeer langzaam gegroeid en teruggedroogd Noordeuropees Fichte komt in aanmerking voor gebruik in de saunaproduktie. De levendige tekening, het fijnjarige profiel met de bekende kleine noesten en de zachte geur zijn kenmerkend voor deze houtsoort.

Hemlock

Het aan de westkust van Canada gegroeide hout bezit vrijwel geen hars, is harder dan Fichte, fijner van structuur en noestenvrij. De houtkleur is iets donkerder en de tekening zeer fraai.

Red Ceder

De roodbruine kleur, de fraaie tekening en de zeer sterke volle houtgeur zijn kenmerkend voor deze houtsoort die iets "roder" is dan Hemlock. Praktisch kent deze houtsoort zijn beperingen door haar zachtheid.

Abachi

Het interieur van onze sauna's wordt gemaakt uit Abachi. Haar slechte warmtegeleiding, het hars en splinter vrij zijn maken het bij uitstek geschikt als bouwmateriaal voor interieurs. Voor het exterieur en aanzicht van uw cabine zijn de materiaalkeuzes vrijwel onbegrensd.

Onze Saunacabines

Binnen onze produktie wordt een viertal lijnen onderscheiden:

  • Doe het Zelf Sauna-Bouwpaketten
  • Prefab Panelen Sauna's
  • Maatbouw
  • Design Sauna's


Infrarood

U kent ongetwijfeld het principe van een sauna. Bij een temperatuur van 100°C en een lage luchtvochtigheid van slechts 10 tot 20 % begint het lichaam flink te transpireren. Na deze traditionele vorm van sauna, die voor het menselijke lichaam een volledige ongewone klimaatverhouding met zich meebrengt, heeft het organisme behoefte aan een afkoeling middels b.v. een koude douche. Hierdoor worden hart en bloedsomloop sterk geactiveerd, hetgeen het voor mensen met medische problemen (soms) ongeschikt maakt.

Zowel bij de traditionele sauna als bij het stoombad zorgt de lucht voor overdracht op de huid. Uit de geneeskunde komt er nu een nieuwe techniek.

Infrarood warmte

In de Infraroodcabine wordt geen gebruik gemaakt van verwarmde lucht maar van stralingswarmte. Door infraroodstraling ( van een halogeenlamp of incoloy straler) wordt de huid en het lichaam intens verwarmd. De huid is ons grootste orgaan waar de warmte in zijn geheel wordt opgenomen.

Reactie van het organisme

Het organisme reageert hierop alsof uw spieren door beweging zouden zijn opgewarmd. Daardoor worden de doorbloeding en de stofwisseling gestimuleerd en de bloedsomloop evenwel niet belast. Na het gebruik van de infraroodcabine is er geen koude shock nodig: een lauwe douche volstaat. Het lichaam scheidt evenals in de gewone sauna vocht af alleen de samenstelling van dit vocht is anders dit in tegenstelling tot de sauna waar dit vocht 97 % water bevat, heeft dit in de IR cabine een watergehalte van slechts ongeveer 80 %, de rest is vet, cholesterol, in vet opgeloste giftige stoffen, zware metalen, zuren en andere schadelijke stoffen die in het lichaam opgeslagen zijn. De infraroodcabine ontslakt.

Met de dieptewarmte van infrarood wordt het lichaansvet bovendien in vloetsof omgezet enrechtreeks via de huid afgevoerd.

Zo kan de Infraroodcabine niet alleen als uitstekend middel voor de zuivering van lichaam van giftige stoffen dienen, maar ook als ondersteuning van vermageringskuren; in 30 minuten worden tussen de 1100 en 2000 calorieën verbruikt.

Door de dieptewerking van de infraroodstralers hebben vooral mensen met gewrichts- en spierproblemen veel baat bij de infraroodcabine.

Een onderzoek van Philips wijst uit dat kortgolvige infraroodstralers (IR-A) een betere dieptewerking hebben dan de infraroodstralers in het IR-B gebied. Deze laatste kunnen de huid wel verwarmen , maar de werking kan alleen aan de oppervlakte gemeten worden. Deze goedkopere stralers ( zgn donkerstralers, keramische, colmonoy en incoloy stralers) kunnen het IR-A gebied niet bereiken en zijn derhalve minder effectief.

Voor het opwekken van IR-A licht zijn stralers met een zeer hoge oppervlaktetemperatuur noodzakelijk . Gloeiende houtskool (denk maar aan de barbecue) is een van de weinige materialendie tot een zó hoge temperatuur gebracht kan worden, dat er IR-A licht uitgestraald wordt. In oude Laconium is de afstand tot de houtskool zodanig dat men zich er niet aan branden kan. Het wolfram in gloeilampen heeft de juiste temperatuur. Voorbeeld hiervan is de oude Infraphyllamp, die de ideale straling heeft maar een te klein bestralingsvak voor een werking over het gehele lichaam.

Speciaal voor de pijnlijke en stijve spieren produceren wij in samenwerking met Philips Licht de kortgolvige (IR-A) infraroodcabine voorzien van de beste Philips IR-A infraroodstralers. Door middel van het plaatsen van 4 of 5 infraroodstralers, ieder met een lengte van ongeveer 70 cm, is het mogelijk het gehele lichaam te bestralen. Door onze geavanceerde besturingstechniek kunnen onze infraroodcabines op 230 Volt werken. Vanzelfsprekend zijn ze geschikt voor zowel professioneel als privé gebruik.

Hoe kunt u zelf direct kort- en langgolvige stralen onderscheiden?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Een Infraroodstraler die ook IR-A produceert is een echte lamp en produceert dus ook zichtbaar licht. Alle andere stralers doen dat niet. Verder is een cabine die is uitgerust met lampen direct na inschakelen gebruiksklaar. Er is geen opwarmtijd. De cabines die worden uitgerust met de minder effectieve donkerstralers hebben een opwarmtijd van ca 15 min.

Op het moment dat een cabine een tiental (of meer) minuten nodig heeft om op temperatuur te komen praten we over een langgolvige (IR-B) cabine.

Wat is infraroodstraling?

Infrarode straling is een onderdeel van licht. Het is overal om ons heen, alleen kunnen we het niet zien. Wel kunnen we het voelen, namelijk als warmte. Het warme gevoel van zonlicht op je huid wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door infrarood. De stralers in een infrarood sauna veroorzaken net zo’n warm gevoel op je huid. De infrarood sauna’s van Leen Bakker zijn uitgerust met middellange golf infraroodstralers. Goed voor de spieren van het lichaam en als ontspanning.

Hoe werkt infrarood?

Infraroodstraling dringt zonder de huid te verhitten door in de bovenste huidlaag. Er ontstaat dieptewarmte, die door het lichaam wordt geabsorbeerd. De bloedcirculatie neemt toe, de huid doorbloedt beter. Bloedvaten in het onderliggende vetweefsel nemen de dieptewarmte op, worden wijder en zorgen op deze manier voor een betere doorbloeding van het vetweefsel. De in de vetcellen opgeslagen vetzuren worden opgelost en verdwijnen langs het lymfesysteem uit het lichaam. Kortom allerlei afvalstoffen verlaten het lichaam. De hartslag neemt enigszins toe, waardoor een passieve fitnesstraining ontstaat. Een bezoekje aan de sauna kunt u gebruiken als coolingdown na het sporten. Zo voorkomt u spierpijn.

Is infrarood gevaarlijk?

Het is absoluut veilig om regelmatig gebruik te maken van uw infrarood cabine. Er is geen enkele beperking en u kunt er zo vaak gebruik van maken als u wilt. Een sessie van 20 tot 30 minuten is gebruikelijk. Daarbij luistert u natuurlijk naar uw lichaam. Als u zich niet prettig voelt door de warmte, kunt u het beste op een ander tijdstip de sessie voortzetten.

Wat is het verschil tussen korte, midden en lange golf stralers?

Met een indringdiepte van 780 tot 1400 nm dringen kortegolfstralers (IR-A) door tot in de onderhuid. IR-A dringt het lichaam binnen zonder de omgevingstemperatuur veel te verhogen. Bovendien dringen deze stralen het diepst door, zelfs tot de elastische vezels en de aanhechtingspunten van de spieren. IR-A heeft met een dieptewerking tot 6 mm ook de hoogste therapeutische waarde. De indringdiepte van middengolfstralers (IR-B) is 1400-3000nm. Daarmee dringen deze stralers maximaal door tot de lederhuid. IR-B dringt door in de huid, maar zorgt ook voor een temperatuurverhoging. Hierdoor gaat u transpireren. De stralen werken verkwikkend en ontspannend en hebben achteraf een gunstige uitwerking. Lange golfstralers (IR-C) beperken zich tot de opperhuid. Ze hebben een indringdiepte van 3000 tot 10000 nm. IR-C dringt enkel in de hoornlaag en wordt vooral gebruikt om de omgeving te verwarmen. Het gebruik van IR-C kun je omschrijven als ‘lekker warm’. Deze stralen herstellen de balans van uw huid. Na regelmatig gebruik gaat u merken dat uw weerstand hoger wordt en dat u toxische stoffen beter afscheidt, meer energie krijgt en een soepeler huid.

Wat is het verschil met een traditionele sauna?

In een gewone sauna verwarmt een verwarmingselement de lavastenen, waardoor de lucht verwarmt. Dit noemen we convectiewarmte. Deze warme of hete lucht verwarmt het lichaam. Omdat lucht een slechte geleider is, kost het veel tijd om de ruimte in de sauna naar een hoge temperatuur van 90-95 graden te brengen. In een infrarood cabine wordt, afhankelijk van het soort infraroodstralers, de stralingswarmte grotendeels direct afgegeven aan de persoon. Hierdoor heeft een infraroodsauna geen of maar een korte opwarmingstijd nodig. Omdat een hoge luchttemperatuur minder zuurstof bevat, kan een gewone sauna als beklemmend worden ervaren. Dit is niet het geval in de infraroodcabine. De temperatuur in een infraroodcabine is aanzienlijk lager dan in een gewone sauna. Daardoor is deze geschikt voor een grotere groep gebruikers, zoals astmapatiënten en ouderen. In een gewone sauna heeft men een opwarmtijd van ongeveer 1 uur, en duurt een complete sessie al snel 2 uur. Door het grote vermogen van de saunaoven verbruikt een gewone sauna ook veel meer energie dan een infrarood.

Welke aandoeningen zijn met infraroodstralingen te behandelen?

Wie last heeft van cellulitis (vet- en vochtopeenhoping in het lichaam), reumatische klachten, de ziekte van Bechterew (ontstekingsziekte van de wervelkolom, vooral voorkomend bij jonge mannen) vaart wel bij een infraroodcabine. Als gevolg van de dieptewarmte, veroorzaakt door de infraroodstraling, lost een deel van het vet en het water onder de huid op. Het gevolg is dat uw huid strakker aanvoelt na een kuur in de infraroodcabine. Ook patiënten die lijden aan psoriasis (huidziekte) hebben veel baat bij een infraroodcabine. Door de weldadige warmte hebben mensen met spierpijn, gewrichtsklachten en artritis veel voordeel van infraroodstraling. De doorbloeding van het spierweefsel heeft een aangenaam effect op de gebruiker van de infraroodcabine.

Waar moet ik op letten bij het gebruik van de sauna?

Wereldwijd vermelden verschillende rapporten dat een infraroodcabine een verbluffend aantal kwalen kan verhelpen. Bent u ziek, heeft u ziekteverschijnselen of gebruikt u medicatie? Raadpleeg dan uw arts, voordat u een infraroodsauna gebruikt. De combinatie van uw medicatie en de infraroodstraling zou een bijkomende uitwerking of een bijzondere reactie kunnen geven. Het is af te raden de normale lichaamstemperatuur te verhogen bij nierstoringen, chronische Erythenatodes en Multiple Sclerose. Het is vanzelfsprekend dat u het gebruik van de infraroodsauna stopzet, wanneer uw klachten erdoor lijken verergeren. Voor gezonde mensen zijn er gewoonlijk geen beperkingen bij normaal gebruik van de infraroodcabine. Doen er zich toch problemen voor? Raadpleeg dan uw arts. Bij zwangerschap, hoge bloeddruk, infecties of bij chirurgische implantaten, verdient het de aanbeveling voor het gebruik toestemming van de behandelende arts te vragen.

Het gebruikt van een infrarood sauna?

Stel een comfortabele temperatuur in tussen 40 tot 60 graden. De sauna dient ongeveer 8-15 minuten op te warmen. Na zo’n 6 tot 15 minuten begint u te transpireren. We raden u aan om een saunasessie niet langer dan 30 minuten te laten duren. Zo dra de ingestelde temperatuur behaald is, gaan de stralers uit en aan om de gewenste temperatuur te behouden. De deur of het verluchtingsluikje kunt u op ieder moment openen voor verse lucht in de cabine. Drink voldoende water voor, tijdens en na het gebruik. Neem voor het gebruik een hete douche of bad om het transpireren te versnellen. Droogt u zich wel goed af, voordat u de sauna instapt. Om het zweet te absorberen en de sauna zuiver te houden, plaatst u een handdoek op het bankje en de vloer van de sauna. Bij het gebruik van de sauna kan u uw haar met olie in wrijven en in een handdoek wikkelen. Na uw sessie het haar grondig uitspoelen. Masseer de pijnlijke delen in het lichaam om de pijn te lichten en genezen. Je gezicht of benen scheren met een scheermesje tijdens het transpireren, zorgt voor een ongelofelijke zachtheid zonder gebruik van gels of schuim. Zorg ervoor dat u minstens een uur voor uw saunagebruik niet eet. U kunt beter met een lege maag gebruik maken van de sauna. Gebruik de sauna niet meteen na een intensieve inspanning. Bij de eerste tekenen van een verkoudheid of griep kan het gebruik van de sauna uw immuunsysteem versterken. Als u een dieptewerking op een bepaald lichaamsdeel wenst, dient u het lichaamsdeel zo dicht mogelijk bij de stralers te richten. Stap niet meteen uit de sauna na afloop van de sessie. Laat het lichaam verder transpireren en neem vervolgens een warme douche.


Hoeveel kost het gebruik van een infraroodsauna?

  • Het energieverbruik van een infraroodcabine hangt af van het model infraroodcabine dat u gebruikt.
  • Bij normaal gebruik van een infraroodcabine moet de cabine 10 tot 15 minuten opwarmen.
  • Vervolgens houdt hij de sauna warm gedurende een sessie van 30 minuten.
  • De totale verbruiksduur is dan 45 minuten.
  • Omgerekend komt u op € 0,19 tot € 0,22 uit bij een cabine van 1750 watt.


Voordelen van infrarood.

  • Snel en effectief afslanken. Plaatselijk of algeheel door enorm energieverbruik van het lichaam.
  • Een aanzienlijke verbetering van de conditie, doordat veel lichaamsfuncties actiever worden.Uw vitaliteit verhoogt.
  • Een sterk verbeterde stofwisseling: beweging zorgt er op natuurlijke wijze voor dat de reinigingsfuncties actief zijn.
  • Vergroot bindweefselelasticiteit en directe verbetering van de doorbloeding, waardoor uw benen minder vermoeid of zwaar aanvoelen.
  • Versterking van het afweersysteem.
  • Verlichting voor veel reumatische en gewrichtsklachten.
  • Bestrijding van cellulitis.
  • Afvoer van afvalstoffen.
  • Bestrijding van vermoeidheid, stress, hoofdpijn en slaapstoornissen.
  • Gezondere huidskleur.
  • Soepele en ontspannen spieren.
  • Door de spierinspanningen bouwt u op een natuurlijke manier spierweefsel op. Daarnaast verbetert uw figuur.
  • Herstel van blessures en wondgenezing bij verstuikingen, gewrichtsontstekingen en spierpijn.

Zwembad verwarmen zonder aardgas

Zwemmen is plezieriger bij een aangename watertemperatuur, daar is iedereen het over eens. Door uw buitenbad te verwarmen verle...

Lees meer
Meer nieuws
  • Zwembaden

    Zwembaden

    Gillet zwembaden is de zwembadbouwer van Noord Nederland, alle informatie over zwembadaanleg, zwembadbouw, sauna's, infrarood cabines, whirlpools, stoomdouches en diverse accessoires.

    Lees meer
  • Wellness

    Wellness

    Gillet zwembaden ook voor uw sauna & infrarood cabines.

    Lees meer